Naudzubillah!! Inilah 7 Dosa Besar yang Tidak Di Ampuni Allah SWT, Nomor 6 Paling Sering Di Lakukan

Reportaseterkini.net - Disaat kita hidup bercukupan makan dan tidur dengan tenang, pernahkah kita berfikir tentang dosa kita? Dosa besar dan kecil. Kita meminta diampunkan dosa kepada Allah, tetapi kita tidak tahu bahwa ada juga dosa yang tidak akan diampun oleh Allah.


Inilah 7 dosa yang tidak diampun oleh Allah:

1. Lari dari peperangan Jihad yang memperjuangkan kalimah Allah SWT. Mereka yang lari atau menghindari medan peperangan jihad adalah mereka yang pengecut dan tidak layak memasuki Syurga, cubalah baca dalam sejarah Islam hukuman mereka yang lari dari medan Jihad, Rasulullah SAW harus terpaksa menunggu arahan Allah SWT untuk memaafkan kesalahan tersebut.

2. Makan harta anak yatim secara haram. Ini adalah dosa yang sangat berat dan tidak diampunkan oleh Allah. Kecuali si pemakan harta anak yatim tersebut membayar kembali harta yang telah digunakan serta memohon maaf kepada anak yatim tersebut . Apabila anak yatim tersebut memaafkan perbuatannya, barulah boleh bertaubat kepada Allah SWT. Seandainya anak yatim tersebut tidak memaafkan perbuatan itu, maka dosanya tidak akan hilang.

3. Menuduh muslimah berzina. Orang yang menuduh muslimah hendaklah memohon maaf kepada wanita tersebut, jika wanita itu memaafkan, maka terhapuslah dosa tersebut dan baru boleh si penuduh bertaubat kepada Allah SWT. seandinya wanita tersebut tidak mau memaafkannya maka dosanya tidak terhapus sampai kapan pun dan tidak bisa bertaubat kepada Allah SWT.

4. Bersyirik kepada Allah SWT atau menyamakan mahkluk dan benda dengan kedudukan Allah SWT. Dosa perbuatan syirik atau menyamakan Allah SWT dengan makhluk atau dengan niat, percakapan dan perbuatan yang disadari atau tidak disadari maka dosa ini tidak bisa bertaubat kecuali dengan mengucap kembali kedua Kalimah Syahadah dan dalam dalam syariat Islam mesti dilaksanakan hukuman hudud barulah Allah SWT rela menerima kembali amal ibadah seseorang hamba yang telah menduakan Allah SWT atau menyamakan Allah SWT atau menyekutukan Nya.

5. Melakukan sihir. Mereka pelaku sihir dan pengamal sihir adalah mereka yang Syirik kepada Allah SWT, memang tidak layak bertaubat kepada Allah SWT melainkan mengucap kembali kalimah Syahadah dan mesti menyerah kepada kerajaan Islam untuk melaksanakan hukuman yang sewajarnya.

6. Memutuskan tali silaturahmi. Memutuskan hubungan silaturahmi adalah HARAM dan termasuk DOSA BESAR. Karena pelakunya terancam dengan hukuman yang Allah segerakan di dunia, disamping ia juga terancam masuk ke dalam api Neraka di akhirat kelak. Dosa memutuskan tali silaturahmi tidak bisa dengan cara bertaubat. Pelaku hendaklah menyambungnya kembali dengan berbuat baik kepadanya, baik dengan perkataan maupun perbuatan. Dengan demikian Allah akan memaafkannya

7. Membunuh Para Nabi yang diutuskan oleh Allah SWT. Mereka yang membunuh Para Nabi hendaklah dihukum bunuh dan terserah kepada Allah SWT untuk meng-azab mereka. Rasulullah SAW pernah mengutuskan utusan untuk membunuh mereka yang menghina atau mengejek Allah SWT dan Rasulullah SAW semasa mendirikan Negara Islam Madinah. [reportaseterkini.net]

Subscribe to receive free email updates:

Baca Juga :
loading...